Thema en criteria

Thema 2019: ‘Kompas in Zwaar Weer’

Onze huidige samenleving wordt gekenmerkt door verschillende uitdagingen; ontevredenheid, een gevoel van onveiligheid en politieke verschuivingen. Ambtenaren – uit verschillende bestuurslagen – worden vaak verantwoordelijk gehouden voor wat er speelt. Zo worden ze geconfronteerd met lastige situaties en zijn zij degenen die in de wind staan wanneer onvrede wordt geuit of wanneer het spannend wordt.

Dé overheidsmanager van 2019 is daarom een kompas in zwaar weer. Iemand die medewerkers ondersteuning biedt bij het navigeren door de uitdagingen van deze tijd en hen richting geeft waar nodig of gevraagd. Als kompas biedt de manager ook houvast: de manager is iemand die achter zijn/haar mensen staat en hen steunt. Daarnaast heeft dé overheidsmanager een sterk moreel kompas. Hij/zij weet op het juiste moment de juiste, afgewogen keuzes te maken voor zowel de organisatie als haar mensen.

 

Criteria

Criterium 1: Mensgericht leiderschap
De overheidsmanager geeft individuele aandacht aan zijn of haar medewerkers en stimuleert ze om kritisch mee te denken. De overheidsmanager ‘empowert’ medewerkers, geeft hen vertrouwen en stimuleert onderlinge samenwerking. Persoonlijke kracht en diverse talenten staan hierin centraal. De overheidsmanager heeft het vermogen zich in een ander te verplaatsen waardoor medewerkers zich begrepen voelen. Hij/zij is in staat een open cultuur van leren en reflectie te creëren waardoor een werkomgeving ontstaat waar van fouten wordt geleerd.

Criterium 2: Visionair leiderschap
De overheidsmanager geeft richting, heeft een heldere visie en draagt deze uit. De overheidsmanager inspireert en motiveert medewerkers doelen te behalen en maakt helder wat hij/zij van medewerkers verwacht. De overheidsmanager stelt de maatschappelijke opgave voorop en past processen hierop aan. De overheidsmanager is in staat om ondanks wrijving en weerstand medewerkers in veranderingen mee te nemen. De overheidsmanager is in staat om het belang van de eigen organisatie in dienst te stellen van het maatschappelijk effect, sterker nog daar zelfs op te sturen via netwerkontwikkeling. De overheidsmanager werkt samen met en verbindt stakeholders, verplaatst zich in verschillende, soms tegenstrijdige perspectieven, maar houdt gezaghebbend koers.

Criterium 3: Gezaghebbende bescheidenheid
De overheidsmanager weet zijn of haar positie en prestaties in het juiste perspectief te plaatsen. Hij/zij is authentiek en zelfreflectief en stuurt medewerkers aan op gezag, niet op macht. De overheidsmanager is daarmee een rolmodel voor anderen binnen, maar ook buiten de organisatie. De overheidsmanager stelt zich op als rentmeester, waarbij hij of zij bereid is de verantwoordelijkheid te nemen voor het groter geheel. Niet het eigenbelang maar het algemeen belang staat voorop.

Criterium 4. Maatschappelijk en politiek bewustzijn
De overheidsmanager brengt gedeeld leiderschap in de praktijk en is daarbij gericht op het breder verband en niet uitsluitend het ‘eigen’ domein. De overheidsmanager beschikt over het vermogen om via co-creatie aan publieke waarden te werken. De overheidsmanager werkt oprecht en bewust ten dienste van het algemeen belang en de maatschappelijke opgaven van de organisatie. De overheidsmanager is tegelijkertijd bewust van de zorgvuldigheid waarmee met publieke middelen omgesprongen dient te worden. De overheidsmanager is zich bewust van zijn/haar rol tussen de politiek, ambtelijke organisatie en het maatschappelijke middenveld en weet indien noodzakelijk onderwerpen te agenderen. Hij/zij is in staat de belangen tussen deze verschillende partijen af te wegen. Er wordt effectief geanticipeerd op politieke besluitvorming.